
Jak internet, media społecznościowe i AI wpływają na nasze życie, relacje i dobrostan? Gość: psycholog dr Jakub Kuś | Podcast 029


W tym odcinku podcastu wspólnie z dr Jakubem Kusiem – psychologiem nowych technologii rozmawiamy o tym, jak nasze (często nadmiarowe) korzystanie z internetu i mediów społecznościowych wpływa na nasze życie, relacje, samopoczucie i tożsamość. Poruszamy temat porównywania się, FOMO, bycia na cyfrowej smyczy, cyfrowej bilokacji i samotności mimo setek lub więcej znajomych w mediach społecznościowych. A także skąd się biorą problemy z koncentracją, jak wpływa na nas przeciążenie, stres informacyjny i jak zadbać o cyfrową higienę w świecie pełnym bodźców.
Czy internet jest naszym sługą, czy władcą?
Co to znaczy „wysyłać dowody na istnienie” i dlaczego mamy poczucie, że jeśli czegoś nie ma w sieci, to się nie wydarzyło?
Dlaczego po scrollowaniu czujemy się gorzej?
Skąd bierze się pułapka porównywania się do permanentnego pasma szczęścia innych w mediach społecznościowych?
Jak filtry, AI-generowani influencerzy oraz wyidealizowane życia wpływają na naszą samoocenę?
Czy 1000 znajomych na Facebooku to prawdziwa wspólnota?
Co to jest „cyfrowa bilokacja” i jak smartfon pozwala nam uciekać z każdej trudnej sytuacji?
Czym jest FOMO?
W jaki sposób aplikacje są projektowane, żeby nas uzależniać?
Kto zarabia na tym, że nie możesz odłożyć telefonu i jakie mechanizmy psychologiczne wykorzystują wielkie korporacje?
Co to jest „umysł linearny” i dlaczego go tracimy?
Z czego wynika to, że coraz trudniej nam czytać książki, czy też skupić się na dłuższych filmach i tekstach?
Jak 30 lat internetu zmieniło nasz mózg i czy miał on czas się przystosować do tego tempa?
Co to jest cyberdryfowanie i dlaczego po godzinie scrollowania nie pamiętamy, co robiliśmy?
Jak zmęczenie i przeciążenie wpływają na nasze myślenie moralne i zdolność do etycznych decyzji?
Ile danych Facebook ma na Twój temat?
Skąd bierze się hejt w internecie?
Kto jest najbardziej podatny na hejtowanie?
Jak szybko rozwija się sztuczna inteligencja i co to zmienia w naszym życiu?
Dlaczego nie powinniśmy radzić się ChatGPT w sprawach życiowych i emocjonalnych?
Czym są halucynacje AI i jak sztuczna inteligencja wymyśla odpowiedzi, gdy nie ma wiedzy?
Czy ChatGPT może zastąpić rozmowę z przyjaciółką?
Jak AI może być używane mądrze i gdzie są jego granice? Pozytywne zastosowania vs. zagrożenia
Co to jest higiena cyfrowa i jakie są jej podstawowe zasady, które możesz wdrożyć już dziś?
Wysokie zasięgi a bycie ekspertem – czy ilość followersów świadczy o specjalizacji?
Jak odzyskać kontrolę nad swoim życiem i nie stać się „dodatkiem do mediów społecznościowych?
„Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg”, Nicholas Carr
„Samotni razem. Dlaczego oczekujemy więcej od zdobyczy techniki, a mniej od siebie nawzajem”, Sherry Turkle
Doktor psychologii, prodziekan Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Zajmuje się psychologią nowych technologii, ze szczególnym uwzględnieniem badań nad rozproszeniem odpowiedzialności w internecie oraz zniekształceniami w odbiorze cyfrowych treści. Interesuje go również zjawisko agresji internetowej oraz wpływ nowych technologii na moralność. Badał m.in. zjawisko cyberdryfowania, motywów korzystania z portali społecznościowych oraz roli samoregulacji w sytuacji funkcjonowania wielozadaniowego. W ostatnim czasie koncentruje się na badaniach z zakresu psychologii dezinformacji, ze szczególnym uwzględnieniem dezinformacji cyfrowej. Posiada dorobek naukowy, który obejmuje liczne publikacje poświęcone psychologii internetu, publikowane w prestiżowych czasopismach, takich jak Computers in Human Behaviour czy Frontiers in Psychology. Pełnił funkcję kierownika projektu badawczego finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki w ramach konkursu PRELUDIUM oraz brał udział jako wykonawca w wielu innych przedsięwzięciach naukowych. Obecnie pracuje w ramach grantów Central European Digital Media Observatory (CEDMO) oraz Attribution Data Analysis Contermeasusres Interoperability (ADAC.iO).
Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia dydaktyczne z zakresu psychologii nowych technologii, psychologii osobowości, psychometrii oraz psychologii marketingu, łącząc perspektywę badawczą z praktycznym zastosowaniem wiedzy psychologicznej w obszarze współczesnych wyzwań komunikacyjnych i biznesowych.